Geschiedenis van de elektrische auto
De oplossing tegen uitstoot
De auto is al honderdvijftig jaar het transportmiddel dat we gebruiken om van A naar B te komen. Hoe fijn de auto dan ook is, er zijn door de tijd heen meerdere nadelen van de benzineauto naar voren gekomen. We hebben het dan voornamelijk over de uitlaatgassen die de gemiddelde auto produceert. Over het uitstoot probleem is de laatste jaren veel nagedacht. Je zou denken dat de elektrische auto iets van de afgelopen jaren is, maar dat is niet zo. Want wist je dat de elektrische auto al vroeg in de negentiende eeuw een veel voorkomend beeld was op straat? Er reden wereldwijd wel duizenden van zulke auto’s rond. Maar plots verdwijnt in 1925 de elektrische auto uit het straatbeeld.
Elektrische batterijen
De elektrische auto werd al in het begin van de negentiende eeuw ontwikkeld. Maar het heeft toen nog vijftig jaar geduurd voordat het concept pas echt aansloeg. Dit komt omdat er rond die tijd pas goede elektrische batterijen werden geproduceerd. Toch is het gek dat de auto’s met verbrandingsmotoren het straatbeeld nu veroveren. Heb je zelf een elektrische auto en wil je graag een laadpaal kopen dan kunnen deze experts je advies geven.
Voor- en nadelen van de elektrische auto in 19e eeuw
Wat is er dan gebeurd? Het voordeel van de elektrische auto’s was dat deze mechanisch betrouwbaarder waren dan de benzineauto’s. Daarnaast hadden ze ook minder last van schudden tijdens het rijden, ze maakte minder lawaai en de passagiers hadden geen last van uitlaatgassen. Het nadeel van het rijden in elektrische auto’s was dat de actieradius, dus hoever je kon rijden met de batterijen, te klein was. En daarnaast waren de auto’s in die tijd nog niet snel.
De uitkomst: laadpalen
Gelukkig hebben we zestig jaar later een verbeterde techniek en kunnen we onze elektrische auto’s nu laden aan oplaadpalen. De laadpalen verschijnen dan ook meer en meer door heel Nederland. Heb je vragen over elektrische auto’s en laadpalen? Neem dan contact met ons op, wij helpen je graag verder.