skip to Main Content

Adverteren op Facebook of Google?

Wanneer je als ondernemer online adverteert, dan zijn er twee websites waar je absoluut niet omheen kunt: Facebook en Google. Facebook heeft een enorm bereik. Er zijn zo’n 12 miljoen Nederlanders die een Facebook account hebben, waarvan er ruim 8 miljoen dagelijks inloggen. Tegelijkertijd zijn er ook weer miljoenen mensen die dagelijks gebruik maken van de bekende zoekmachine. Welke van deze twee platformen werkt beter?

Eerst kijken we wat de grote verschillen tussen Facebook & Google zijn en waarvoor mensen ze gebruiken.

Facebook

Facebook is het populairste platform van nu. Mensen geven hier een hoop informatie over zichzelf. Dit doen ze bij het aanmaken en invullen van hun profiel, het liken van berichten en foto’s en het bezoeken van pagina’s. Hierdoor heeft Facebook enorm veel data. En die data is weer interessant voor ondernemers. Zo geeft het je de mogelijkheid om gericht te adverteren. Zo kun je advertenties laten verschijnen bij jouw doelgroep.

Google

Als een bezoeker iets op Google opzoekt, dan doet hij of zij dat met behulp van zoekwoorden. Met Google Ads kun je een gerichte campagne opzetten waarin de zoekwoorden zijn verwerkt waar je doelgroep op zoekt. Je kunt het zien als het runnen van een offline winkel: iemand die weet waar hij of zij zoekt, komt je winkel binnen met het doel iets te kopen. Dit zorgt er weer voor dat de conversie op Google hoger is. Wel is adverteren via Google Ads duurder dan op Facebook. Bovendien vergt adverteren met Google Ads veel kennis, maar als je eenmaal weet hoe dit moet, kan het doeltreffender zijn dan adverteren op Facebook.

Facebook of Google kiezen?

Of je voor Facebook of Google moet kiezen, hangt weer af van het doel van je advertenties en je doelgroep. Google Ads kan een aanrader zijn als je een hogere conversie wil. Wanneer je meer naamsbekendheid wilt of in contact wilt staan met je doelgroep, dan is Facebook weer iets handiger. Verder kun je ook meer winst behalen door op Facebook te adverteren.

Eigenlijk gaat het vooral om het evenwicht. Als ondernemer wil je natuurlijk het maximale uit je bedrijf halen. Je wilt groeien en bekender worden. Hiervoor is eigenlijk maar één oplossing te bedenken: adverteren op Facebook én Google.

Wil je advies over adverteren op Facebook of Google? Of wil je online adverteren uitbesteden? Neem gerust contact met ons op, we hebben een uitgebreid netwerk en kunnen u vast aan de juiste informatie helpen.

Back To Top