De voordelen van kwaliteitsmanagement in je bedrijf
Wat is kwaliteitsmanagement?
Kwaliteitsmanagement is, eenvoudigweg gezegd, zorgen dat jouw product of dienst zo goed mogelijk is. Maak jij computers? Dan wil jij natuurlijk dat jouw computers zo goed mogelijk zijn. Ben jij adviseur bij een beroepskeuze-adviesbureau, dan wil jij dat jouw adviezen optimaal en behulpzaam zijn. En daar houdt het niet op: je wil het liefst dat elk onderdeel van jouw bedrijf zo soepel mogelijk loopt. Iets wat hierbij kan helpen is een ISO 9001 managementsysteem.
ISO 9001 Kwaliteitsmanagementsysteem
Het ISO 9001 Kwaliteitsmanagementsysteem is een internationale richtlijn voor goed kwaliteitsmanagement. Het helpt jou en jouw bedrijf om de kwaliteit van jouw producten en diensten hoog te houden. De richtlijn helpt daarmee met bijvoorbeeld het volgende:
- Het overzichtelijk maken van kansen en bedreigingen
- Het implementeren van een sterke communicatiestructuur
- Het beter kunnen voldoen aan de wensen van jouw doelgroep
- Interne processen verbeteren en verhelderen voor jouw werknemers
- Een overzicht van stakeholders die belang hebben bij een goede kwaliteitsmanagement
Kwaliteitsmanagement zorgt ervoor dat je altijd kritische vragen blijft stellen over jouw producten en/of diensten. Het zorgt ervoor dat je in de toekomst nog beter op de wensen en behoeften van jouw doelgroep in kunt spelen.
De kwaliteitsmanager
Als je begint met het implementeren van bijvoorbeeld het ISO 9001 systeem, is het handig om een kwaliteitsmanager aan te stellen. Hij of zij is dan de eindverantwoordelijk voor het naleven van het kwaliteitsmanagementsysteem. Hij of zij dient ervoor te zorgen dat alle eerdergenoemde processen soepel lopen en worden nageleefd. Ook dient hij of zij draagvlak te creëren onder alle stakeholders. Zowel intern als extern. Goede netwerkskills zijn hierbij van belang. Dus kies altijd iemand waarvan je weet dat hij of zij deze vaardigheid beheerst. Een goede kwaliteitsmanager zorgt ervoor dat de kwaliteit van jouw product of dienst een boost krijgt en ook blijft krijgen. En daar is iedereen uiteindelijk bij gebaat.
Kwaliteitsmanagement met een ISO 9001 certificaat
Het behalen van een ISO 9001 certificaat kan helpen met het implementeren van een goed kwaliteitsmanagementsysteem. Niet alleen heb je dan alle richtlijnen meteen te pakken. Een externe partij controleert dan ook nog eens uw systeem. Hiermee hebben alle stakeholders een garantie van jouw kwalitatieve producten en/of diensten! Kijk snel hier voor kwaliteitsmanagement advies.
Behoefte aan meer zakelijke tips voor jou en jouw bedrijf? Lees hier meer blogs voor wat inspiratie.