Oekraïnse KKK: de Krim, kunst en korruptie

dec 9, 2015 by

Oekraïnse KKK: de Krim, kunst en korruptie

Als we de opstandelingen op het Maidan-plein moesten geloven, dan was hun strijd er om een minder corrupt en beter Oekraïne. In Maart dit jaar wijdden we al een stuk aan de huidige staat van de Oekraïne, iets meer dan een jaar na ‘Maidan’. Het beeld dat we schetsten was er één van een staat die meer dan ooit werd gedomineerd door oligarchen. Dat werd geïllustreerd door de geweldadige overname van een staatsbedrijf door een paramilitaire eenheid van de oligarch Kolomoiski.

De Hoornse schilderijenroof laat echter zien dat het nog erger is dan we vermoedden. De schilderijen bleken namelijk in handen van politieke paramilitaire eenheden rond de Svoboda-partij. Deze partij haakt aan bij de collaboratie met de Duitsers tijdens de Tweede Wereldoorlog en is van oudsher sterk in de westelijke Oekraïne, het hoegenaamd meer ‘westergeoriënteerde’ deel.

De Svoboda-partij was instrumenteel in het welslagen van de Maidan-opstand, maar is nu niet meer dan een splinterpartij. Toch oefent de partij via haar milities een invloed uit die groter is dan de 6 (van de 450) Kamerzetels in de Oekraïnse Rada doen vermoeden. Vorige maand blies een paramilitaire groep rond Svoboda de electriciteitsmast op tussen Oekraïne en het schiereiland de Krim. Hiermee kwamen Oekraïne en Rusland op een ramkoers te liggen aangaande de electriciteitsleverantie.

Ook inzake de Hoornse schilderijenroof lijken paramilitaire groepen rond Svoboda onaantastbaar. Sinds Januari dit jaar ontdekt werd dat de schilderijen zich in Oekraïne bevonden is de Nederlandse diplomatie er niet in geslaagd om de schilderijen terug te krijgen. De persconferentie van het Westfries museum is een wanhoopsdaad die de onmacht van zowel de Nederlandse regering als de Oekraïnse regering zelf uitdrukt.

Vergeet niet met welke eer de Oekraïnse president Poroshenko in Nederland werd ontvangen. Hij mocht met captains of industry om de tafel, een lezing geven aan de Leidse Universiteit en een gezamenlijke persconferentie geven met premier Rutte. Achteraf gezien een schande, gezien dit dossier rond de gestolen schilderijen. Des te meer een schande aangezien Nederland de sancties steunt tegen Rusland omwille van de annexatie van de Krim en het Nederlandse museum Allan Pierson een uitgeleende collectie niet terugstuurt naar de (Russische) Krim uit steun voor Oekraïne, met alle kosten van dien.

Terug naar Oekraïne. De namen die opduiken bij de bovengenoemde kunstroof zijn interessant, met name die van Valentin Nalivaychenko. Deze meneer was het hoofd van het Oekraïnse inlichtingendienst SBU na de Maidan-revolutie en was wellicht een CIA-spion die werd gerecruteerd toen hij de Oekraïnse Consul-Generaal was in Washington (2001-2003). Onder diens leiding bracht de SBU de Oekraïnse lezing over MH17 (‘het waren de Russen‘) naar buiten, die 1 op 1 werd overgenomen door onze media.

Valentin Nalivaychenko duikt niet alleen bij deze kunstroof op, maar werd reeds in Januari dit jaar genoemd bij museumroof in Oekraïne zelf. Zodoende is Oekraïne niet alleen het land geworden van de mensenhandel (duizenden Oekraïners per jaar worden wereldwijd verhandeld, vooral in de prostitutie) en de schimmige wapenhandel, maar ook van de illegale antiekhandel. Begin deze maand kwam Vice met een reportage over wapenaankopen van de ISIS in Oekraïne. Blijkbaar trekken de Oekraïners het principe van de ‘vijand van de vijand is mijn vriend’ wel heel erg door.

Vast staat is dat de Oekraïnse overheid het steeds minder voor het zeggen heeft in Oekraïne en de maffia steeds meer. Een onzalige mix aan oligarchische kapitalisten, politieke extremisten en ordinaire criminelen delen de lakens uit. Hoe lang gaan we als Nederland nog zaken doen met dit land om ze de Europese Unie in te loodsen?

Related Posts

Share This

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.