Volkswagen schandaal en global taxation

nov 13, 2015 by

Volkswagen schandaal en global taxation

In September werd de (auto)wereld opgeschrikt door het Volkswagen-schandaal. De Amerikaanse Environmental Protection Agency (EPA) had vastgesteld dat de Duitse fabrikant Volkswagen zich niet aan de emissie-normen voor dioxide-uitstoot hield. De boete zou kunnen oplopen tot 18 miljard US Dollar.

Op de keeper beschouwd leek het op een milieu-schandaal, maar er is meer onder de oppervlakte. Amerika heeft namelijk wel vaker mega-boetes uitgedeeld aan grote buitenlandse bedrijven.

In 2014 was Frankrijk aan de de beurt met een mega-boete van 9 miljard US Dollar voor BNP Paribas, hoegenaamd voor het negeren van de Amerikaanse sancties tegen Iran, Soedan, etc. Ook de Franse bank Crédit Agricole ontkwam niet aan een mega-boete van 787 miljoen US Dollar, reden te meer voor Frankrijk om deze Amerikaanse praktijk te willen aankaarten op de G20.

Zelfs de Amerikaanse bondgenoot Groot-Britannië ontkomt niet. GlaxoSmithKline werd in 2012 gedwongen een boete te betalen van 3 miljard US Dollar. Eerder dit jaar werd een bedrijf in een andere loyale bondgenoot, Japan, ook getroffen door een mega-boete van 70 miljoen US Dollar. Ditmaal was het een leverancier van airbags voor o.a. Honda.

We kunnen in dit kader wel spreken van een trend, die we kunnen omschrijven als ‘global taxation’ – het binnenhalen van geld door de Amerikaanse overheid door buitenlandse bedrijven aan te slaan op straffe van uitsluiting van de Amerikaanse markt.

Er zijn ook vermoedens dat deze praktijk ook wordt gedreven om bepaalde staten of economiën te treffen, die niet meewerken aan Amerikaans buitenlands beleid. Maar wellicht is dit een speculatie die de Amerikanen maar al te graag laten rondzingen om daadwerkelijke medewerking te verzekeren.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.