MH17: Oekraïne en het luchtruim

dec 14, 2014 by

MH17: Oekraïne en het luchtruim

We lazen deze week dat Oekraïne een deel van het luchtruim in het oosten van het land heeft gesloten. Het is daarom niet meer mogelijk om te vliegen naar onder meer de steden Charkov, Dnepropetprovsk en Melitopol. Het heeft van doen met veiligheidsredenen, dat het luchtruim is om gesloten en het zou tot maandag gelden. De redeneringen voor het sluiten van het luchtruim en welke delen precies, van de door de Pro-Russische separatisten gecontroleerde gebieden, is erg onoverzichtelijk geworden.

Onduidelijk is dus wanneer men wel of niet dit luchtruim sluit, maar men zou toch verwachten wanneer je in (burger-)oorlog bent dat er niet meer met burgerpassagiers gevlogen kan worden naar gebieden die niet meer onder de eigen controle staan. Maar we vallen echter met de Oekraïense regering in de ene verbazing in de andere. Dit doet echter wel weer even teruggaan naar hoe de keuzes m.b.t. luchtruim en vlucht MH17 verliepen.

Want nu blijkt, enkele dagen voor de ramp met vlucht MH17 in Oekraïne, had de Europese luchtverkeersleiding Eurocontrol het land gevraagd om het luchtruim te sluiten voor passagiersvluchten. Pro-Russische separatisten hadden toen namelijk al ruim twintig Oekraïense legervliegtuigen uit de lucht gehaald.

Eurocontrol vond het luchtruim niet veilig genoeg voor passagiersvluchten. Oekraïne besloot echter om het ruim gewoon open te laten. Echter zo weten we, zelfs meerdere andere vliegtuigmaatschappijen, waaronder British Airways, Qantas en Cathay Pacific al maanden hadden besloten om helemaal niet naar Oekraïne te luisteren en niet meer over dit gebied te vliegen.

Het is geen rare gedachte dat hier sprake is van ten minste grove nalatigheid van de regering in Kiev. Inmiddels is er al een nabestaande van een van de slachtoffers die Oekraïne voor het niet afsluiten van het luchtruim heeft aangeklaagd bij het Europees hof voor de mensenrechten. Wellicht dat hieruit ook nog wat meer duidelijk wordt over de in Oekraïne gemaakte keuzes over het wel of niet sluiten van het luchtruim.

Related Posts

Share This

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.