Filmbespreking: 2/11: Het spel van de wolf

dec 25, 2014 by

Tien jaar na de gruwelijke moord op de Nederlandse filmmaker en columnist Theo van Gogh, is er een film gemaakt, die ingaat op de gebeurtenissen rondom deze moord. Erg spectaculair is de film niet, hoewel de acteurs treffend hun rol invulling geven, maar desondanks toch wel de moeite waard vanwege de interessante inzichten die de schrijvers in het verhaal naar voren weten te brengen.

Theo van Gogh werd op 2 november 2004 vermoord door Mohammed B en de film speelt zich rondom deze datum af. Op 10 november worden de leden van de Hofstadgroep gearresteerd, deze hadden een directe verbinding met Mohammed B want ze kwamen met regelmaat bij hem over de vloer. De groep is bevolkt met de islamisten die geweld willen gaan gebruiken in Nederland en zitten dus op de rader van de politiediensten.

In de film is een hoofdrol voor het AIVD-teamhoofd Ellen Maas die ervan overtuigd raakt dat de moord op Van Gogh voorkomen had kunnen worden als haar collega’s beter hadden opgelet. Ze komt na vragen te stellen steeds verder tot de ontdekking dat dit inderdaad het geval is en dat er meer speelt dan wordt verteld aan de buitenwereld. Van veel verder hogerop lijken de uitgedachte scenario´s te komen, verbeeld door de AIVD-baas die op zijn plek wordt gezet door de lokale CIA chef, die meer van doen zou hebben met deze zaak.

De kracht van de film is dus dat ze het licht laat schijnen op een nog steeds merkwaardige zaak, waarbij met name de rol van de AIVD nog altijd vele vraagtekens oproept. De schrijvers van de film geven zo de eigen interpretatie aan de nog openstaande vragen, maar ongeloofwaardig zijn deze zeker niet. Kortom; de film is zeker het bekijken waard, duur 85 minuten met in de hoofdrol Susan Visser als Ellen Maas.

De film is momenteel te zien via de webstek van de NPO.