Onderzoeksrapport MH17 vooral een inventarisatie

sep 9, 2014 by

Onderzoeksrapport MH17 vooral een inventarisatie

De uitkomst van een dergelijk rapport zou natuurlijk moeten zijn dat men hieruit kan opmaken wie er verantwoordelijk is, in dit geval voor het neerhalen van het Maleisische toestel Boeing 777-200 van de vlucht MH17 waarbij 398 mensen omkwamen. Daarnaast wekt het irritatie en achterdocht op, wanneer men niet na de beloofde enkele weken, maar pas anderhalve maand later met het rapport komt.

Maar wat valt er inhoudelijk op? Allereerst zoals de titel al duidt, is het vaag en weet men eigenlijk alleen te vertellen dat het vliegtuig uit de lucht is geschoten. Want op foto’s van de wrakstukken is te zien dat sommige van die wrakstukken meerdere gaten en deuken bevatten. Wanneer men het rapport doorleest, om te weten te komen wie of met welk wapen dit is gebeurd, biedt hiervoor het onderzoek geen uitkomst.

Het interessante stuk is het overzicht van de gesprekken tussen de Oekraïense verkeerstoren, vlucht MH17 en de Russische verkeerstoren. Daaruit blijkt dat vanuit de Oekraïense kant als laatste een route is voorgelegd aan de vlucht MH17. Ten tijde van de crash stond vlucht MH17 onder controle van de luchtverkeersleidingdienst van Dnjepropetrovsk (Dnipro Radar). Er staat nergens bij waarom men deze route heeft voorgelegd.

Opvallend is ook dat er niet in wordt gegaan op de Russische berichten en aangeleverde gegevens. Zoals de overtuigende presentatie van het Russische Ministerie van Defensie dat er een Oekraïense gevechtsvliegtuig nabij het Maleisische toestel bevond. Het onderzoeksrapport is dus meer een inventarisatie van gebeurtenissen, materialen en gegevens. En dus zeker geen antwoord op de schuldvraag.

Related Posts

Share This

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.