Gay pride: marketing en commercie

aug 3, 2014 by

Gay pride: marketing en commercie

Gisteren voer de beroemde canal parade van de jaarlijkse Gay Pride door de Amsterdamse grachten. In Elsevier sprak men van ‘Hollands glorie‘, maar de homosexuele levensstijl is vooral een zegen geworden voor de commercie. Daar waar in het verleden werknemers zich terughoudend opstelden om zichtbaar aanwezig te zijn op dit evenement, verdringen zich tegenwoordig de bedrijven om juist prominent aanwezig te zijn. Vorig jaar werden er al twijfels geuit bij de oprechtheid van bedrijven om mee te doen. Het is namelijk gratis reclame op prime-time televisie en met veel toeschouwers ter plaatse.

Gay marketing is een niche die begin deze eeuw is ‘ontdekt’. Met het ‘homo-huwelijk’ heeft deze markt een hoge vlucht genomen. De economische winst van samenwonen zijn significant door de belastingvoordelen. Het is dan ook geen wonder dat de homo-lobby zich sterk is op dit punt, niet in de laatste plaats door het bedrijfsleven. Homostellen zijn de perfecte consumenten: double income, no kids (ook DINKies genoemd). Zij geven om die reden hun geld gemakkelijker uit door de afwezigheid van kinderen en geven veel geld uit aan luxe en vakantie. Het is dan ook geen wonder dat er homosexuele reisgidsen worden uitgebracht om deze kapitaalkrachtige groep te bedienen.

Homosexuelen zijn anno 2014 een belangrijke marketingdoelgroep geworden, waaraan nog eerder dit jaar in New York een heus marketingcongres aan werd gewijd. In 2005 verscheen de Gay Market Guide uit van Matthew Skallerud waarin de markt van homosexuelen werd geschat op 16 miljoen mensen en 610 miljard dollar (pagina 75). Vergelijk dat met de Amerikaanse markt van Negers (36 miljoen mensen, 688 miljard dollar) en Hispanics (41 miljoen mensen, 653 miljard dollar) en je begrijpt waarom dit wordt gezien als een hoogst lucratieve markt. Homosexuele stellen zijn niet alleen gemiddeld hoger opgeleid, maar verdienen gemiddeld meer geld.

In het licht van deze ontwikkelingen is het homo-huwelijk geen emancipatiestrijd meer of een streven naar maatschappelijke vooruitgang, maar een cynisch spel om een snel groeiende doelgroep te bedienen die interessant is voor het bedrijfsleven. Homosexualiteit is geen tegendraadse levensstijl meer, maar is de mainstream geworden.

Related Posts

Share This

1 Comment

  1. ‘Homosexualiteit is geen tegendraadse levensstijl meer, maar is de mainstream geworden.’ Wat een onzin, alsof commerciele belangen of belastingvoordelen bepalen wat iemand in bed doet. Net zo’n onzien als de bewering, dat men sexuele voorkeur verkrijgt of aanwendt door ‘propaganda’ of ‘porno’. Na één, hooguit twee keer weet iedereen wel wat lekker is of niet en daar heeft de commercie, de belasting en de porno geen enkele invloed op. Deze waanzin wordt verkondigd door mensen zonder enige kennis van biochemie of psychologie.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.