Een goed gevuld propagandabudget

aug 18, 2014 by

Een goed gevuld propagandabudget

Het blijft een opvallend gegeven dat leiders en landen van de ene op de andere dag in het daglicht kunnen veranderen van onbeduidend en onschuldig tot misdadig en zeer gevaarlijk. De berichtgeving in de grote persorganen keert zich tegen hen en dat lijkt vrijwel samen te vallen met sterkere druk van internationale instellingen op een dergelijk land. Het komt op het zelfde moment de huiskamer binnenvallen en lijkt dus in een bepaalde mate te worden gestuurd.

Een goed en recent voorbeeld hiervan is Syrië en zijn President Bashar al-Assad, die van de ene op de andere week als gevaarlijk en schender van mensenrechten werden neergezet. Eerst werd ons duidelijk gemaakt dat deze president de mensenrechten schond en daarna trok men een lijn in zand, waarover al-Assad niet mocht gaan. Dat waren de chemische wapens, die enkele weken later volgens de berichten met ‘bewijs van waarschijnlijk gebruik’ waren.

We hebben zoals bekend nooit enig werkelijk bewijs hiervan gezien. Onder druk van de eigen bevolking besloot de V.S.A. vervolgens niet het land binnen te vallen. Minder gelukkig was Muammar Gaddafi van Libië. In de pers kreeg hij, naast de meer gebruikelijke aanklacht van het schenden van mensrechten, ook de extra aanklacht dat hij massaal vrouwen zou verkrachten en dat ook zijn leger zich daaraan schuldig zou maken. Ook hier kregen we nooit krachtige bewijzen van te zien.

Het trachten andere landen zwart te maken en zo voor de bevolking een bepaald beeld te schetsen is een oude kunst. Al is post-WO2, met name de V.S.A. hier zeer bedreven in, in het boek Killing Hope U.S. Military and CIA Interventions Since WorldWar II, doet schrijver William Blum een boekje open hoe men te werk gaat en welke rol propaganda hier heeft. Daaruit leren we dat militaire actie en beeldvorming voor- en achteraf hand in hand gaan.

Zo beschrijft Blum dat de inlichtingendienst CIA een speciale werkgroep had voor beeldvorming die actief het imago moest beschaven en de tegenstanders moest bevuilen. Daarnaast wordt al vanaf de jaren vijftig gebruikt gemaakt van het opkopen en anderzijds beïnvloeden van de pers, door talloze periodieken over al ter wereld onder beheer van de organisatie te brengen. Men wilde hiervoor in Nederland nog het Amsterdamse weekblad de Groene Amsterdammer kopen, echter de BVD stak er destijds een stokje voor.

In 2009 vond het Amerikaanse Associated Press investigation uit dat het Pentagon in dit jaar 27.000 mensen aan het werk zette voor het werven, adverteren en de publieksvoorlichting. Daar hoorde een jaarlijks budget bij van maar liefst 4,7 miljard dollar. Binnen dat budget zitten ook interessante zaken als psychological operations, wat gericht is op het beïnvloeden van publiek buiten de V.S.A.

De nieuwste informatieoorlog speelt zich inmiddels volop af in en rondom Rusland. Er zouden Russische tanks over de grens van Oekraïne zijn gereden en er zelfs al één zijn kapotgeschoten. Helaas ook hier geen beelden en dus geen bewijs, toch nemen veel media zaken vaak gewoon van elkaar over. Met al die propaganda, is het voorlichten door de pers van de bevolking af en toe misschien oplichten geworden.

Related Posts

Share This

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.