Waarom mogen we de waarheid niet weten over MH-17?

jul 23, 2014 by

Waarom mogen we de waarheid niet weten over MH-17?

Een week na de ramp is het tijd om de feiten op een rijtje te zetten. Wat weten we en wat weten we niet. Welke vragen staan nog open en wie kan daar antwoord op geven? Wij gingen het na en somden het chronologisch voor u op, met bronvermeldingen.

De eerste melding van de aanwezigheid van BUK in de regio was het bericht van het Russische persbureau ITAR-TASS van 29 juni dat de rebellen een BUK hadden buitgemaakt op de Oekraïense troepen, namelijk van de luchtdoelbatterij A-1402. Later zullen de rebellen op 17 juli wederom via ITAR-TASS verklaren dat zij niet beschikken over dit wapensysteem. De Oekraïense autoriteiten zullen later op 18 juli tegenover The Guardian verklaren dat zij in de regio niet beschikken over dit wapensysteem, ondanks het feit dat de Associated Press op 4 juli een foto van een oprukkende Oekraïense BUK had gemaakt naar aanleiding van de verovering van Slavyansk.

Hieruit kunnen we opmaken dat zowel de Oekraïners als de Donbas rebellen liegen over hun wapenpotentieel. De vraag is echter in welke mate de BUK van de rebellen operationeel was. Op 13 juli zei de Russische nationalist Sergey Kurginyan dat de electronica van de BUK was beschadigd en dat reparatie vanuit Rusland noodzakelijk was. Bovendien is niet bekend of de BUK beschikte over de begeleidende radarwagens. Het is namelijk niet bekend of deze ook werden buitgemaakt.

De Russische autoriteiten hebben op 21 juli een persconferentie gegeven, waarin zij de aanwezigheid én de activiteit van de Oekraïense BUK batterijen rond Donetsk uitgebreid hebben gedocumenteerd. Uiteraard kan men zich afvragen hoe betrouwbaar de Russische observaties zijn. Zij hadden echter ook gevraagd aan de Amerikanen om hun radar- satellietgegevens beschikbaar te stellen om te zien of zij ook dezelfde waarnemingen (of wellicht andere en betere waarnemingen) hebben gedaan. Ondanks oproepen van journalisten zijn deze data niet vrijgegeven (zie filmpje).

 

 

De claim voor het neerschieten van een vliegtuig door Igor Girkin (beter bekend als Strelkov) door middel van het ‘Russische Facebook’ VKontakte is uiteraard zeer belastend voor de Donbas rebellen. In de dagen voorafgaand waren er echter al een veelvoud aan Oekraïense vliegtuigen neergehaald. Het is mogelijk dat Strelkov er automatisch van uitging dat het om een succes van de eigen troepen betrof. De ‘tweet’ is derhalve weliswaar belastend, maar niet doorslaggevend.

Doorslaggevend zou een observatie zijn van een afgeschoten raket. De raket laat immers een enorme rookpluim achter. De Amerikanen waren ten tijde van de ramp in NAVO-verband bezig met een training in de Zwarte Zee, genaamd BREEZE 2014. Onderdeel van deze training was het monitoren van commerciële vluchten (sic!). De welbekende AWAC radarvliegtuigen zijn bovendien voortdurend actief in de regio. Gezien het strategische belang van het Oekraïne-conflict kunnen we ons niet voorstellen dat de Amerikanen geen observaties hebben van het afschieten van BUK raketten. Het is ook een raadsel waarom dergelijk bewijs niet vrijgegeven wordt.

Veel interessanter zijn echter de kwesties rond de transponders en luchtverkeersveiligheid. Hierover is de laatste dagen veel nieuws over binnengekomen. Ten eerste waren er begin juni al problemen met vliegtuigen die in Midden-Europa plotseling van de radar verdwenen. In het Duitse Parlement werden naar aanleiding daarvan vragen gesteld, waarvan de antwoorden (met name op vraag 7) zeer opmerkelijk zijn:

“Im deutschen Luftraum war kein Flugzeug vom Radarbild verschwunden. Betroffen von den Störungen des Sekundärradars waren im deutschen Luftraum überwiegend Luftfahrzeuge in großen Höhen (ca. 10 km), im Grenzbereich und außerhalb des deutschen Zuständigkeitsbereiches auch Luftfahrzeuge in ca. 7 km Höhe.”

Bovendien waren er in de Verenigde Staten, Canada, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Australië al voorafgaand aan de ramp waarschuwingen afgegeven (dixit voorzitter Nico Voorbach van de Europese pilotenvereniging ECA) aan de eigen luchtvaartmaatschappijen dat vliegtuigen op elke willekeurige hoogte gevaar liepen om te worden getroffen door luchtafweerraketten. Alleen jammer dat deze landen dat verzuimden aan hun bondgenoten door te geven of met hun burgers te delen.

Samenvattend kunnen we stellen dat er door alle partijen gelogen en bedrogen is in deze kwestie. Voor de Poetin-lovers en de NAVO-adepten is er geen troost in deze tragedie, alleen maar verraad. Landen hebben geen vrienden, alleen belangen. Het Nederlands belang is om de waarheid boven tafel te krijgen, maar dan moeten we wel wat meer medewerking krijgen van de Oekraïense en Amerikaanse autoriteiten over hoe vlucht MH-17 daar terecht kwam en wie er op deze vlucht heeft geschoten om dit soort geruchten de wereld uit te helpen.

Share This

2 Comments

  1. josie

    Deze stuk romp is van de MH370 ga eens naar de site van http://www.martinvrijland.com daar kan je het zien en vergelijk daar de stand van de ramen ten opzichte van de romp. Hier zit de media toch flink er naast en er zijn wel meer dingen die niet kloppen.

  2. Theo Prinse

    Inderdaad. RTL heeft zojuist de eerdere berichten bij RTLZ vanmiddag over de woede bij de European Cockpit Association nog eens met aanvullingen over de vele meest militaire vliegtuig en helicopter downings in juni en juli in Donetzk herhaald. De minister van Buitenlandse Zaken Timmermans molenaar is eerst verantwoordeloijke voor het als onveilig verklaren van oorlogsgebieden en zijn kop moet hierover rollen !
    2. Eerder heb ik de mogelijkheid van een explosief dagen eerder in de rechter motor gondel geplaatst verondersteld. Dit in relatie met de mysterieuze verdwijning van de maleisische vlucht MH370 maanden eerder in de indische oceaan. Ook dat toestel werd gevlogen door een crew van overwegend moslims en roept de 9/11 2001 vliegtuig aanslag op de New York Twin Towers en Pentagon in herinnering. De CIA heeft Osama bin laden via Zbigniew Brzezinski als agent getrained en ook in de ramp met de MH17 speelt de CIA met het onthouden van kennis over de gevaren in Donjetsk een onverminderd vuile rol. Quantas, Delta Airlines, Air France etc hoorden bij het uitverkoren groepje net als de groep van NSA landen US, UK, Canada, Australia en New Zealand.
    Mijn explosief in de motorgondel hypothese is gebaseerd op de complicaties die bij de BUK SA 17 komen kijken. Het systeem bestaat minimaal uit een raketwagen, een radar wagen en een control room wagen. 3 Chaufeurs en nog andere hoog opgeleide militairen. De Russische autoriteiten hebben idd documentatie naar buiten gebracht waar Kiev Buks in de Donetsk blijken maar ook dat er een Kiev Sukhoi 25 vlakbij de MH17 opdook rond de tijd dat het rampvliegtuig neerstortte .. Ook de Sukhois hebben raketten aan boord.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Buk_missile_system
    Ukrainian Su-25 fighter detected in close approach to MH17 before crash – Moscow
    http://rt.com/news/174412-malaysia-plane-russia-ukraine/

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.