Holocaust-onderwijs als medicijn tegen racisme?

jul 30, 2014 by

Holocaust-onderwijs als medicijn tegen racisme?

Tegenwoordig lijkt het geschiedonderwijs te draaien om de Tweede Wereldoorlog en de lessen die we daar uit dienen te trekken: tolerantie, vrede en vrijheid. Dat zijn inderdaad mooie idealen, maar hoe ver reikt de invloed van het onderwijs en hoe verhoudt zich deze boodschap met de realiteit?

Vier jaar geleden kwam het in het nieuws: moslims hebben moeite met Holocaust-onderwijs. De Holocaust zou weerstanden oproepen bij islamitische leerlingen en sommige leerkrachten zouden om die reden het onderwerp liever mijden. Dat is een gevolg van de multiculturalisering van de samenleving, namelijk dat niet alle mensen hetzelfde referentiekader hebben. Minderheden zien de geschiedenis anders dan wij. Wij vinden dat Joden op grond van hun lijden recht hebben op een eigen staat, terwijl Moslims vinden dat Palestijnen niet hoeven te boeten voor de misdaden van Europeanen. Zo ziet een Chinees de Eerste Wereldoorlog ook anders dan een Fransman. De Vrede van Versailles gaf immers de Duitse haven Tsingtao in China aan Japan in plaats van ze terug te geven aan China. De Eerste Wereldoorlog kende ook de tragedie van de Armeense massamoord door het Turkse leger, een kwestie die onlangs nog leidde tot een Turkse massademonstratie in Almelo.

Toch zijn er stemmen die pleiten voor meer Holocaust-onderwijs, met als doel om het anti-semitisme en racisme onder minderheden te bestrijden. Onlangs pleitte Ayaan Hirsi Ali in de LA Times nog voor meer  Holocaust-onderwijs wereldwijd: “The world needs to be informed again and again about the Holocaust — not only in the interest of the Jews who survived and their offspring but in the interest of humanity.” Ook in Nederland pleitte rabbijn Binyomin Jacobs afgelopen weekeinde in Trouw nog voor meer aandacht voor anti-semitisme en de Holocaust in het onderwijs: “Vorig jaar ben ik met zo’n 150 kinderen uit een achterstandswijk in Arnhem naar voormalig concentratiekamp Westerbork gefietst. Ze waren totaal overdonderd. Wat ze daar hoorden was nieuw voor ze. Ze wísten het niet. Nu wel. Deze kinderen worden later geen antisemiet of racist.”

Jacobs is in de laatste zin wel erg optimistisch. De Holocaust als medicijn tegen racisme. Je zou denken dat het in Israël dan wel supergoed zou moeten werken. Helaas zijn Israëlische mensenrechtenactivisten niet zo overtuigd van de wondere werking van Holocaust-onderwijs, getuige het zeer goed gedocumenteerde video-pamflet “Israel’s war on Africans” van de Israëlisch-Canadese journalist David Sheen, die jarenlang in Israël woonde:

Bovendien is het probleem met de fixatie op het lijden uit de geschiedenis dat de slachtoffers van gisteren de daders van morgen kunnen zijn. De grens tussen goed en kwaad loopt niet tussen mensen, maar door het hart. Het idee dat een categorie mensen nooit wat fout kan doen op basis van het slachtofferschap uit het verleden is een gevaarlijke veronderstelling. Ieder mens is individueel verantwoordelijk voor zijn eigen daden en kan zich niet beroepen op het onrecht dat zijn voorvaderen is aangedaan. Er bestaat niet iets als collectief overerfbaar slachtofferschap of collectief overerfbare schuld, tenzij je natuurlijk overtuigd bent dat de factor ras boven alles verheven is. Mensen die dat geloven noemen wij -terecht- racisten.

Related Posts

Share This

2 Comments

  1. Jos van Veen

    En wat je dan uitleggen..
    de 1940-1945 caust of de Gazacaust

    Degenen die het ondervonden doen het nu bij anderen..
    Gaat beide om bezette gebieden..(waar altijd verzet komt tegen intimidatie, manipulatie en treiterijen van de bezetter..Zelfs in NL gebeurde dat tegen Duitsers

    Het gaat over morele principes en de manier waarop slachtoffers worden gemaakt

    Wanneer was onze Duitsersafkeer weg?
    Hoe lang heeft dat geduurd na de bezetting van 40-45?
    Israel is een samenraapsel van de diaspora en de Palestijnen horen voor een groot deel tot de nakomelingen van de achtergebleven Joden die verarabiseerd werden..
    Die Palestijnen zijn nog steeds bezet en met bezet land/bevolking kun je eigenlijk niet eens een oorlog hebben..

    Wat nu gebeurt is genocide en geeft precies aan war doorgerot racisme is..de racisten hier zijn dus niet de Palestijnen en hun nazaten , maar de Joden en nazaten..Dat zou dus in het onderwijs moeten..Israelieten zijn de racisten en terroristen in door hen bezet gebied.
    Oorlogsmisdadigers

    Ze ruimen nu hun voorvaderen op..

  2. petra

    Ik denk dat het er mee te maken heeft dat Israel de Nakba herdenking verboden heeft en net doet of het nooit gebeurd is.En intussen wordt van de moslims geeeist dat ze wel de Holocaust herdenken, terwijl ze niet hun eigen herdenking voor hun eigen slachtoffers mogen houden.In Nederland zouden we dat kunnen oplossen door aan beide aandacht te schenken, maar we zijn te bang voor het CIDI en laten hen dicteren wat voor geschiedenisles we moeten geven.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.