Amerika: een blik in de onderwijstoekomst?

jun 7, 2014 by

Amerika: een blik in de onderwijstoekomst?

Gisteren viel mijn oog op een stukje in het dagblad Trouw, waarin ene Machteld de Jong (hbo-docent) een boekje opendoet over hoe haar collega’s denken over allochtone leerlingen:

“Ze worstelen met de dagelijkse omgang met allochtone studenten. In hun ogen begrijpen deze leerlingen de spelregels van het hoger onderwijs niet. Petjes op, onderuitgezakt, ongeïnteresseerde houding, onderhandelen over inleverdata voor opdrachten en soms een grote bek, zo zien veel docenten hun pupillen. Docenten voelen zich vooral ongemakkelijk bij allochtone jongens en moslimjongeren.”

De vraag is echter of dit werkelijk alleen voor allochtone leerlingen geldt. Het middelbaar en hoger onderwijs is steeds meer een soort bezigheidstherapie geworden voor puberale jongeren, waarbij voorbereiding op een werkzaam leven op de allerlaatste plaats lijkt te staan.

Het probleem is dat de leerling centraal komt te staan in plaats van de overdracht van kennis en vaardigheden. Dat is ook de boodschap van Machteld de Jong: “Organiseer een ‘multi-cultidag’, waarin iedere leerling iets vertelt over zichzelf”. Het gevolg is dat leraren zich aan hun leerlingen dienen aan te passen. Het hele idee dat de leerling dient te leren van de leraar wordt hiermee op zijn kop gezet.

In Amerika is het al zover gekomen dat debatwedstrijden niet meer worden georganiseerd rond de standaarden die worden gesteld door het onderwijzend personeel op basis van een volwassen wijze van debatteren, maar worden losgelaten door leerlingen zelf hun stijl te laten bepalen. Dit heeft als gevolg dat met name zwarte leerlingen zich niet meer representatief kleden en gedragen in een debat. Debatstandaarden zouden namelijk te ‘blank’ zijn (The Atlantic, 26 april 2014).

Amerika is wat betreft multiculturele gekte in het onderwijs straatlengtes vooruit op Europa. Het probleem met de bovenstaande debating-wedstrijden is niet alleen dat alle standaarden worden losgelaten, maar dat de meest idiote bijdragen worden gehonoreerd met prijzen. Om je een idee te geven hoe college-debatten tegenwoordig worden georganiseerd is hier een filmpje:

 

Related Posts

Share This

1 Comment

  1. Jos van Veen

    Het zal misschien aan mij liggen maar ik heb die ervaring niet.
    Wel heb ik de algemene ervaring dat bijbanen belangrijker zijn dan studeren, studenten (en ouders (!!)) hun capaciteiten vele malen hoger inschatten dan dat er uit komt(anderhalf uur studeren per week voor het HBO “vinden we zat”..)
    Dat studenten bereid zijn hele schreeuwpartijen op te voeren met leugens, kabaal en smerig spelletjes als ze onvoldoendes krijgen..je wordt als docent van alles beschuldigd (en dat resoneert dan weer door bij collega’s die je toch al niet erg gezind zijn..etc etc)
    Zelfreflectie hoort hier niet bij.

    Ik moet er ook bij zeggen dat de onderwijskundigen tegenwoordig actief zijn met logboeken..lappen teksten die eigenlijk geen beduidende rol spelen en vol sociale wenselijkheid worden gepend om studenten bezig te houden..ik heb nooit gemerkt dat ze daar iets van leerden-wel veel tijd kwijt..Maat goed..iemand had daar eens iets over gepubliceerd,of zo, en toen werd het mode.
    (nu is er toch al een gulden praktijkregel: laat je nooit in met onderwijskundigen, dan weet je zeker dat je onderwijs gaat vastlopen..Veel aandacht vragen, weinig product)

    Wel duidelijk het effect van cultuur gezien..en hoe haaks een studie komt te staan op het gedrag van- in dit geval- Antillianen
    Des temeer macambai des te beter de resultaten.( de sterke familiebindingen wat minder voorrang geven)

    Maar ik moer er bij zeggen dat ik wel op de afdeling een wat bijzondere positie had..(berucht en beroemd, zogezegd)

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.